Wednesday, April 21, 2010

Chamonix

Är sjuk och har inte klättrat sedan förra onsdagen, börjar bli galen:)

Här kommer lite om när jag var i Chamonix på påsken


8 dagar i Chamonix med skidåkning men även lite klättring i de lokala klätterhallarna.

 Skidåkning

 De första dagarna snöade det väldigt mycket, vilket resulterade i fin lössnö, medan de två sista dagarna var det strålande sol (+36 grader i solen).

 Tredje dagen i Chamonix hade jag, mamma och pappa bokat en bergsguide för att åka klassiska Vallée Blanche som börjar på den spetsiga toppen Aiguille Du Midi, 3842 möh. Vädret var perfekt, det hade snöat hela dagen och natten innan, men nu var det sol och bra sikt.

 Vi fick först gå på en liten kam inknutna i rep innan vi kunde börja skidåkningen. Vår guide, Joakim Hahne, som var väldigt trevlig och erfaren tyckte att det klassiska åket var lite för enkelt och tråkigt för oss så han tog oss på en liten annan route. Vi fick brant skidåkning och orörd snö. Fantastiskt!

 På vägen visade Joakim även en del klassiska klätterleder bl a världens kanske högst belägna 8a, en 20 meter lång led på över 3800 möh.

 Vi fick också se hur extremt mycket glaciärerna har sjunkit de senaste 50 åren och det är skrämmande att se. Framför allt är det de sista 30 åren som glaciärerna har smält mest.

 Klättring

 En eftermiddag besökte vi repklätterhallen i Les Houches, en liten hall med riktigt bra väggar. Det fanns ett flertal 8c och hårdare leder för dem som vill klättra riktigt hårt. Jag körde igenom flera leder och gjorde ett väldigt bra onsight försök på en 8a+, kom halvvägs upp. 

Besökte även boulderhallen i Chamonix två gånger. Den är väldigt liten men schysst. Första gången var jag där med Joakim (guiden) och några av hans vänner som jag också känner från klätterhallarna i Stockholm. Andra gången var jag där med mina kompisar från Stockholm.

Sköna dagar med perfekt blandning av skidåkning och klättring...





 

No comments:

Post a Comment