Saturday, February 5, 2011

Terräng- och klättertävling

I går, fredag, var jag på en tävling i terränglöpning med min skola. Vi var ett liten gäng från vår skola som hade blivit utvalda att delta i distriktsmästerskapen för London.


Vi var 45 stycken i min klass, födda 1994-1996, vi skulle springa 4100 meter. Många duktiga löpare deltog.
Det gick bra och jag kom på plats 19, vilket jag är väldigt nöjd. Kul med någonting annat än bara klättring.

Idag var jag med på en klättertävling, tre leder och tre boulders. Jag flashade alla tre leder, 20 minuter efter jag hade klättrat fick jag veta att domarna hade olika åsikter om mitt resultat. En sa att jag skulle ha använt ett extra grepp, den andra tyckte att jag klättrat leden på ett korrekt sätt. Tyvärr bestämde de sig för att jag skulle ha använt det extra greppet, vilket enligt min uppfattning är helt fel då jag inte ens har rört greppet, även på film kan man se att jag inte rör greppet. Blev av med massor med poäng, Men domarn dömer!
Flashade alla tre boulder, lätt!
Blev ändå fyra, men är väldigt nöjd då formen kändes bra.
Film från en annan klättrare, men jag är med på två boulders.

Monday, January 31, 2011

Nya MadRock!

Nu kan du köpa de senaste MadRock Contact 2.0 på bland annat Addnature, priset är 899 kr.



MadRock har uppdaterat alla sina modeller, till något helt nytt! Man har uppdaterad nästan allting på skon bl a. hälen, tådelan och gummit. Detta har gjort skorna bättre än någonsin!

Man kan sammanfatta dem med: Enorm känsla, prestation och komfort! Det bra priset gör det bara ännu bättre.

Sunday, January 30, 2011

Sjuk!

Är sjuk och har inte klättrat på en vecka nu! Börjar bli lite lätt galen, man annars är det bra.

En kort film från förra veckans tävling finns nu att se:



Monday, January 24, 2011

En jämn tävling, SIBL!

I söndags var det ytterligare en boulder tävling, denna gång, Southern Indoor Bouldering League, SIBL. Det är en tävling med 20 problem som man har några timmar på sig att klara.

10p flash
7p andra försöket
3p tredje försöket
1p 4+ försök

Det skulle bli en väldigt jämn tävling mellan mig och Jonny. Vi både flashade 19 problem, innan det var dags för det sista problemet. Där vi behövde en hel del försök, men till slut klarade vi båda problemet.

SÅ nu var vi lika på 196p.
Det blev en Head to Head, en superfinal när man klättrar ett långt boulderproblem på tid. Även här var det svårt att skilja oss! Vi touchade samma grepp, dock var jag ett antal sekunder snabbare än honom, så jag vann på det!


Grymt kul med dessa väldigt spännande tävlingar som inte avgörs förrän in i det sista!

Under tävlingen klättrade jag i den senaste MadRock skon, Con-Tact 2.0. Grymma!!
Fantastisk känsla i tårna, otroligt bra tåhook gummi och uppdaterad häl!

Monday, January 17, 2011

Second place in the British Bouldering Championship!

Söndagen den 16 januari var det Brittiska Junior Mästerskapen i bouldering. Tävlingen avgjordes under The Outdoor Show utanför London, vilket är en stor årlig mässa med många besökare.

Arrangörerna hade byggt upp en stor vägg i mitten av lokalen, full med olika boxar och volymer.

Det som skiljer Junior tävlingar i UK från Sverige är att alla juniorer tävlar i samma klass, vi var 40 stycken pojkar som tävlade mot varandra, kul.

I kvalet var det 10 problem som skulle klaras av inom loppet av 2 timmar. Reglerna var simpla:

10p för flash

7p andra försöket

4p tredje försöket

På det sättet blir kvalet också väldigt spännande, man får inte göra för många misstag om man vill gå till final!

Kvalet gick bra, gjorde dock ett fåtal klantiga missar och var lite nervös inför hur det skulle sluta. Det slutade dock väldigt bra när jag flashade ett problem som ingen annan lyckades redpointa.

Jag kom fyra i kvalet, åtta gick vidare till final.

Efter att ha suttit i isolering var det dags att möta de fyra final problemen. Det var vanliga IFSC regler, onsight, antal toppar och bonusar man klarar på antal försök. Vi hade 5 minuter på varje problem och 5 minuter vila i mellan varje.

Problem 1: Gjorde jag lätt på andra försöket, blev nerkallad på första då mitt lite för långa ben touchade ett out-of-bounds område.

Problem 2: Klarade jag också på andra försöket. Cool blandning mellan styrka och teknik.

Problem 3: Det här problemet lyckades jag bara ta bonusgreppet, föll några gången precis innan slutet. Alla grepp var mini-crimps, så jag fick verkligen ta i för att hålla mig kvar, någonting att träna på!

Problem 4: Lyckades jag flasha, inte så svårt, min stil. Större grepp, korsningar och en kort dyno/catch i slutet.

Jag blev tvåa i tävlingen vilket jag är jätte nöjd med! Vilken bra start på året, och förra året slutade ju också väldigt bra.

Tävlingsresultat

Väldigt bra tävling med schyssta boulders och bra tävlingsledare.

Det var också en stor publik, minst 200-300, vilket alltid gör tävlingar lite bättre.

Bouldering is actually really fun!

Saturday, December 25, 2010

Jul bouldering, 7B+

Var idag, på själva juldagen, ute och bouldrade på en av de två stenarna i London!

Dagen blev lyckad, fick klättrat några fina boulders och min första 7B+. Det var faktiskt första gången jag provat något hårdare än 7A+ på boulder och det gick ju bra :-)
Gjorde en liten film från dagen, som kan vara kul att se.


Ha en god fortsättning!

Monday, December 20, 2010

Jul och boulder

Nu var det äntligen jullov och snön ligger tungt i London!

Har nu lyckats avklara min första termin i engelsktalande skola, visst har det ibland varit tungt, men samtidigt väldigt roligt.

Under förra veckan var det en boulder tävling i London som jag var med i, SIBL. Det är 20 problem som man har några timmar på sig att klara, 10p för flashade, 7p =2 försök, 3p =3 försök och 1p=4+försök, på fem boulders är det också ett bonusgrepp.

Kul tävlings form! Det blir lite mer seriöst när försöken räknas vilket jag tycker är spännande.

Jag kom trea med 159p, tvåan 160p och ettan 164. Det ’”roliga” var att våra platser avgjordes på en svaboulder. Ettan flasha, tvåan second go och jag på tredje försöket. Det var synd att jag inte fick till det på flashen, hade jag gjort det hade jag vunnit. Men så kan det vara på tävlingar…

Det som är bra med såna här småtävlingar är man har en chans att öva på tävlingsmomentet inför de stora tävlingarna.


God jul och gott nytt år!

Sunday, December 5, 2010

Svensk mästare i boulder!


Var under förra helgen i Stockholm och deltog i JSM och JNM i boulder på Klättercentret Telefonplan.

Har inte tränat mycket boulder under hösten då jag endast har fokuserat på rep klättring, så det skulle bli spännande att se hur jag låg till i boulderingen.

Dagarna innan var inte de bästa, efter att ha lyckats hålla mig frisk under en lång tid så kom förkylningen. Det blev till att prova alla olika huskurer, bl a äta ingefära, fungerar faktiskt bra.

Flög till Stockholm på fredag eftermiddag och anlände till ett vinterland! Bodde hos goda vänner som tog emot mig. Kul att träffa dem och alla andra i hallen som jag inte sett på ett tag.

På lördagen var det kval, vi hade en timme på oss att klättra 6 stycken problem. Hur många försök man gjorde spelade igen roll och man fick 10 poäng för varje grepp man tog.

Fick slita och ta i när jag klättrade, det kändes tungt. Skönt att uthålligheten var bra så jag orkade göra alla mina försök. Jag gick vidare till finalen. Det var jag och Max som gick till final från Sverige, Max med några poäng mer än mig.

Finaldagen: efter att ha fått en god natt sömn och käkat ännu mer ingefära så var förkylningen som gått som bort blåst. Yes!

I finalen var det onsight på fyra problem, man har fyra minuter på varje boulder, man räknar försöken och kör med bonus grepp system, alltså IFSC regler.

Jag klättrade hur bra som helst i finalen och jag onsightade all fyra problem, relativt lätt. Allt stämde, jag var glad när jag klättrade och hade kul, vilket gav en positiv känsla.

Jag blev svensk junior mästare och kom trea i junior Nordiska mästerskapen. Jag kom trea i JNM för det var två andra (norrman, dansk) som också onsightade allt i finalen, men de hade bättre kval resultat än mig, så de vann på det.

Jag är väldigt nöjd med resultaten. Vilken skön avslutning på säsongen!

Tuesday, November 9, 2010

Annecy

Har helt glömt att berätta om senaste tävlingen!

Senaste Europacup tävlingen var i Annecy, Frankrike. På denna tävling var det bara jag från Sverige som deltog. Jag hängde mest med klättrare från Norska juniorlandslaget. Det var himla kul då de är ett skönt gäng.

På den hårda leden klättrade jag riktigt bra, det kändes bättre än på länge. Jag klättrade kvalled 2 (den betydligt hårdare leden) som min första och kvalled 1 som min andra, detta p g a att man hade ett annat system en vanligt. Folk började klättra samtidigt på båda lederna, så man fick en kort vila mellan lederna (för att vara en tävling), men jag gillade det systemet.

Det var grymt skönt att få till klättringen. Tyvärr gjorde jag ett misstag på den betydligt lättare leden som kostade en del placeringar. :(

Jag slutade 33, det var en placeringar än i Wien.

Den 20 november är det Europacup i Slovenia med 12 svenska tävlade, kul.

Veckan efter det är det JNM i boulder i Stockholm, vilket också blir roligt. Speciellt att få träffa alla igen!