
bmc ycs round 2 from buzz martin on Vimeo.

bmc ycs round 2 from buzz martin on Vimeo.
Söndagen den 16 januari var det Brittiska Junior Mästerskapen i bouldering. Tävlingen avgjordes under The Outdoor Show utanför London, vilket är en stor årlig mässa med många besökare.
Arrangörerna hade byggt upp en stor vägg i mitten av lokalen, full med olika boxar och volymer.
Det som skiljer Junior tävlingar i UK från Sverige är att alla juniorer tävlar i samma klass, vi var 40 stycken pojkar som tävlade mot varandra, kul.
I kvalet var det 10 problem som skulle klaras av inom loppet av 2 timmar. Reglerna var simpla:
10p för flash
7p andra försöket
4p tredje försöket
På det sättet blir kvalet också väldigt spännande, man får inte göra för många misstag om man vill gå till final!
Kvalet gick bra, gjorde dock ett fåtal klantiga missar och var lite nervös inför hur det skulle sluta. Det slutade dock väldigt bra när jag flashade ett problem som ingen annan lyckades redpointa.
Efter att ha suttit i isolering var det dags att möta de fyra final problemen. Det var vanliga IFSC regler, onsight, antal toppar och bonusar man klarar på antal försök. Vi hade 5 minuter på varje problem och 5 minuter vila i mellan varje.
Problem 1: Gjorde jag lätt på andra försöket, blev nerkallad på första då mitt lite för långa ben touchade ett out-of-bounds område.
Problem 2: Klarade jag också på andra försöket. Cool blandning mellan styrka och teknik.
Problem 3: Det här problemet lyckades jag bara ta bonusgreppet, föll några gången precis innan slutet. Alla grepp var mini-crimps, så jag fick verkligen ta i för att hålla mig kvar, någonting att träna på!
Problem 4: Lyckades jag flasha, inte så svårt, min stil. Större grepp, korsningar och en kort dyno/catch i slutet.
Jag blev tvåa i tävlingen vilket jag är jätte nöjd med! Vilken bra start på året, och förra året slutade ju också väldigt bra.
Väldigt bra tävling med schyssta boulders och bra tävlingsledare.
Det var också en stor publik, minst 200-300, vilket alltid gör tävlingar lite bättre.
Bouldering is actually really fun!
Nu var det äntligen jullov och snön ligger tungt i London!
Har nu lyckats avklara min första termin i engelsktalande skola, visst har det ibland varit tungt, men samtidigt väldigt roligt.
Under förra veckan var det en boulder tävling i London som jag var med i, SIBL. Det är 20 problem som man har några timmar på sig att klara, 10p för flashade, 7p =2 försök, 3p =3 försök och 1p=4+försök, på fem boulders är det också ett bonusgrepp.
Kul tävlings form! Det blir lite mer seriöst när försöken räknas vilket jag tycker är spännande.
Jag kom trea med 159p, tvåan 160p och ettan 164. Det ’”roliga” var att våra platser avgjordes på en svaboulder. Ettan flasha, tvåan second go och jag på tredje försöket. Det var synd att jag inte fick till det på flashen, hade jag gjort det hade jag vunnit. Men så kan det vara på tävlingar…

Var under förra helgen i Stockholm och deltog i JSM och JNM i boulder på Klättercentret Telefonplan.
Har inte tränat mycket boulder under hösten då jag endast har fokuserat på rep klättring, så det skulle bli spännande att se hur jag låg till i boulderingen.
Dagarna innan var inte de bästa, efter att ha lyckats hålla mig frisk under en lång tid så kom förkylningen. Det blev till att prova alla olika huskurer, bl a äta ingefära, fungerar faktiskt bra.
Flög till Stockholm på fredag eftermiddag och anlände till ett vinterland! Bodde hos goda vänner som tog emot mig. Kul att träffa dem och alla andra i hallen som jag inte sett på ett tag.
På lördagen var det kval, vi hade en timme på oss att klättra 6 stycken problem. Hur många försök man gjorde spelade igen roll och man fick 10 poäng för varje grepp man tog.
Fick slita och ta i när jag klättrade, det kändes tungt. Skönt att uthålligheten var bra så jag orkade göra alla mina försök. Jag gick vidare till finalen. Det var jag och Max som gick till final från Sverige, Max med några poäng mer än mig.
Finaldagen: efter att ha fått en god natt sömn och käkat ännu mer ingefära så var förkylningen som gått som bort blåst. Yes!
I finalen var det onsight på fyra problem, man har fyra minuter på varje boulder, man räknar försöken och kör med bonus grepp system, alltså IFSC regler.
Jag klättrade hur bra som helst i finalen och jag onsightade all fyra problem, relativt lätt. Allt stämde, jag var glad när jag klättrade och hade kul, vilket gav en positiv känsla.
Jag blev svensk junior mästare och kom trea i junior Nordiska mästerskapen. Jag kom trea i JNM för det var två andra (norrman, dansk) som också onsightade allt i finalen, men de hade bättre kval resultat än mig, så de vann på det.
Jag är väldigt nöjd med resultaten. Vilken skön avslutning på säsongen!
Har helt glömt att berätta om senaste tävlingen!
Senaste Europacup tävlingen var i Annecy, Frankrike. På denna tävling var det bara jag från Sverige som deltog. Jag hängde mest med klättrare från Norska juniorlandslaget. Det var himla kul då de är ett skönt gäng.
På den hårda leden klättrade jag riktigt bra, det kändes bättre än på länge. Jag klättrade kvalled 2 (den betydligt hårdare leden) som min första och kvalled 1 som min andra, detta p g a att man hade ett annat system en vanligt. Folk började klättra samtidigt på båda lederna, så man fick en kort vila mellan lederna (för att vara en tävling), men jag gillade det systemet.
Det var grymt skönt att få till klättringen. Tyvärr gjorde jag ett misstag på den betydligt lättare leden som kostade en del placeringar. :(
Jag slutade 33, det var en placeringar än i Wien.
Den 20 november är det Europacup i Slovenia med 12 svenska tävlade, kul.
Veckan efter det är det JNM i boulder i Stockholm, vilket också blir roligt. Speciellt att få träffa alla igen!